In regio’s zoals Zuid-Kennemerland, IJmond en in gemeenten als Maassluis, Vlaardingen en Schiedam worden al innovatieve taallessen aangeboden via online platforms en avondlessen. Deze flexibele aanpak maakt het mogelijk voor werkende en studerende inburgeraars om hun Nederlandse taalvaardigheden te ontwikkelen, zonder dat zij hun dagelijkse verplichtingen hoeven op te geven. Het Divosa-artikel belicht dat deze methodiek zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengt: flexibiliteit in leren kan leiden tot betere integratie, maar vraagt ook om nieuwe manieren van lesgeven en organiseren.
Divosa, de vereniging van sociale diensten in Nederland, ondersteunt gemeenten bij het opzetten van beleid op het gebied van werk, inkomen en participatie. Zij zetten zich in om de kansen voor mensen die tijdelijk niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien – waaronder inburgeraars – te verbeteren door praktische inzichten en innovatieve oplossingen te bieden.
Ook Danner & Danner speelt een actieve rol in deze ontwikkeling. Onze Regiomanager, Roos Kooijman, heeft haar waardevolle inzichten gedeeld in het artikel. Zij wijst erop dat de combinatie van werk en taallessen niet alleen de taalvaardigheid bevordert, maar ook bijdraagt aan meer zelfvertrouwen en een succesvolle integratie in de samenleving.
Wil je meer weten over deze inspirerende aanpak en de ervaringen uit de praktijk? Lees dan het volledige artikel hier.